HTML

Turbókorszak 2.0

2014.03.09. 19:50 Onlajnok

   Az igazi F1 újratöltve! Minden igazi régi – és akár új – rajongó ezt vallja, vagy aki akár hallotta már, hogy milyen muzsikaszerű hangja is van egy ilyen motornak. Vége a szúnyog hangú autóknak, remélhetőleg végérvényesen.

   Először 1977-ben jelent meg a turbó az F1-ben, a Renault próbálkozott meg vele, és mint pár évvel később kiderült, okosan tették, bár azt biztos nem gondolták, hogy ezzel a lépéssel meghatározzák a következő kb. 10 évet. De így lett. Ugyanis 1979-ben Dijonban Jabouille remek tempóval nyert Gilles Villeneuve 12 hengeres Ferrarija előtt. A következő évben a Renault már sorra hozta a győzelmeket, így az olaszoknak lépniük kellett. Azonnal belátták, hogy a turbó felé kell nekik is fordulni. Természetesen sorra átálltak a csapatok, a következő években több turbófejlesztő cég is képbe került, így az angol Hart és a BMW.

   1986-ra a BMW odáig jutott, hogy az M12-es soros négyhengeres(!) turbója 1350 lóerőt tudott 3 bar mellett. Itt jegyezném meg, hogy 3 év múlva a mai turbók is már 3 barra lesznek emelve a jelenlegi 2,5-ről az elképzelések szerint, de ilyen erősek biztosan nem lesznek.

 bmw 13050 LE.jpg

 

 

 

A BMW 1350 LE-s motorja.
  

   Miután az évek alatt folyamatos harcban volt a Renault, a Ferrari, a BMW és a Porsche is a motorok terén, a szabályváltoztatások kezdték a turbó végnapjait hozni. 1987-ben az FIA egy egységes nyomáskorlátozó szeleppel gondoskodott arról, hogy a töltőnyomás ne mehessen 2,5 bar fölé. Ezután már csak az a bejelentés hiányzott, hogy 1988 után betiltják a turbós motorokat. Erre az évre más sokan szívómotorokra váltottak, de a 88’-as bajnoki címért így is még 2 turbós istálló versenyzett. Ám 1989-ben végleg lezárult az első turbókorszak.

   Most viszont jön az újabb, évek óta várta sok szurkoló már ezt, és kicsit (úgy tűnik, hogy inkább nagyon) felkavarja az állóvizet is. Bár most ellentétben 77’-el évekkel ezelőtt lehetett tudni, fel kell készülni a váltásra, a Renault most lemaradt. Nem is kevéssel… Ráadásul pont a francia gyártó motorjait használó istállók maguk is bajban vannak az autók tervezését illetően. A Lotustól Grosjean nyilatkozta nemrég, hogy talán csak a DRS (állítható hátsó szárny – a szerk.) működik az autón, akkora a lemaradás. A Red Bull sincs sokkal jobb helyzetben, bár nekik a tempójuk állítólag meglenne, de alig tudtak tesztelni. Először a hűtést nem tudták megoldani, az utóbbi időben pedig egyéb megbízhatósági problémáik is adódtak. Természetesen folyamatos munkában vannak a Renault mérnökeivel, de így is tetemesnek számító, több hetes lemaradást könyvelhettek el a többi élmenővel szemben. Természetesen leírni a tavalyi bajnokot nem szabad, nem lettek rosszabb mérnökök. De tény, hogy óriási előnyben van most a mezőny előtt a Mercedes. Az a Mercedes, amely mindenkinél hamarabb kezdte meg a turbómotor fejlesztését és gyártását, ennek a gyümölcsét élvezhetik most. Ráadásul ezen a téren nekik nagy a tapasztalatuk is. Olybá tűnik, hogy a németeknek megbízható autót is sikerült építeni, nem csak gyorsat, és a Mercedes motoros autók még a Ferrarisoknál is kétszer több km-t tettek meg a teszteken. Ez elég jelentős, és a tesztek végéhez közeledve egyre nagyobb lett a szakadék a Mercedes és a többiek között. Eleinte úgy tűnt, hogy a Ferrari késztetheti őket harcra, de Räikkonenéknek is megbízhatósági problémáik keletkeztek, bár javíthatóak. Rosberg természetesen áradozik az autóról, nem is tehet mást.

   Érdemes még megemlíteni a Williams-t Massáékkal, ők pont a Mercedes turbós erőforrására tértek át idén, ami nagy húzásnak bizonyult, jó az öreg a háznál, mondhatná a Sir. Ennek eredményeképp a napokban új főszponzor is jött, a tradicionális Martini cég, aminek legendás helye van a motorsportban.

 williams martini.jpg

 Az új Williams Martini.

   A McLaren is német motorral megy, valószínűleg ők lesznek Rosbergék kihívói az első versenyeken. De sebességben még ők is le vannak maradva egyelőre, bár ezt talán orvosolni tudják rövid időn belül.

 Összegezve ugyanúgy kezdődik minden, mint 77’-ben, csak most nem a Renault a nyerő eleinte. Pedig erre most lehetett készülni, nem volt meglepetés a turbók bejövetele. Eleinte furcsa és meglepő kiesések történhetnek, de az élcsapatok biztosan fel fognak jönni a Mercedesre, talán pár verseny is elég lesz erre néhány istállónak. Az biztos, hogy remek versenyek lehetnek és lesznek is. A hangélmény pedig megfizethetetlen lesz az eddigiekhez képest!

 

Nagy Gábor

www.Onlajnok.com

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://onlajnok.blog.hu/api/trackback/id/tr25851702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása